25درصد تخفیف ویژه برای ثبت‌نام در 65مین دوره جامع طلایی آموزش سخنوری و فن‌بیان

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
متاسفانه دیر اقدام کردی و تمام شد !!
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عزت نفس واعتماد به نفس

فهرست مطالب صفحه

عزت نفس واعتماد به نفس

همه ی انسان ها نسبت به دیگران احساس متفاوت بودن می کنند.این احساس باعث می شود که حس خوبی نداشته باشید.
در اینجا به عواملی که باعث به وجود آمدن حس متفاوت بودن می شوند می پردازیم و راه مقابله با آن ها را بیان می کنیم.
عواملی که باعث به وجود آمدن حس متفاوت بودن می شوند عبارت اند از:

1-جنسیت
2-ظاهر
3-وضع خانوادگی
4-نژاد،فرهنگ،اخلاق
5-ناتوانی

جنسیت

وقتی با دوست یا گروهی از دوستان ناهمجنس خود ارتباط برقرار میکنید یا قرار ملاقات می گذارید ممکن است به خاطر اینکه جنسیت شما باآن ها فرق می کند شما احساس ناراحتی کنید.اگر شما در هر شرایطی با جنس مخالف خود احساس ناراحتی می کنید به خاطر نگاه و دید منفی و غلطی هست که نسبت به خود دارید.این مسئله مربوط به عزت نفس شما می شود.بهترین راه این است که فکر کنید دیگران با شما موافق هستند و این کار آسانی است.

ظاهر

شاید احساس کنید که خیلی کوتاه،بلند، چاق یا لاغرهستید یا از نظر اجزای صورت با دیگران متفاوت هستید.اکثر نوجوانان این نوع تفکر را دارند که جذاب و زیبانیستند و دید کاملا منفی نسبت به خود دارند.این تفکر به خاطر نوع حس درونی تان نسبت به خودتان می باشد.

وضع خانوادگی

امروزه خانواده ها بسیار وسیع شده اند و در انواع شکل هادیده می شوند.ممکن است فردی وضعیتی مشابه زندگی شما داشته باشد و از زندگی اش راضی باشد ولی شما هنوز احساس می کنید که خانواده ای متفاوت دارید.ممکن است پدر و مادرتان از هم جدا شده باشند یا جدا زندگی میکنند و یا وضعیت مالی مناسبی ندارند  ، و شما به این دلایل احساس خجالت کنید.
این مسائل غیر معمول نیست و برای هر کسی امکان دارد اتفاق بیفتد.

نژاد،فرهنگ،مذهب

ممکن است که شما از نظر نوع باور،طرز لباس پوشیدن،نحوه ی صحبت کردن و…با بقیه متفاوت باشید. شاید دیگران  به خاطر همین مسائل شما را مورد اذیت و آزار قرار بدهنداین اذیت و آزار به خاطر این است که نوع تربیتشان به طریقی بوده است که نسبت به آدم هایی که با آن ها متفاوت هستندبرخورد متفاوت تری از خود نشان دهند.

توانایی ها

هرکسی ممکن است توانایی های منحصر به فرد خود را داشته باشد و نسبت به دیگران متفاوت باشد. هر نوع تفاوتی باعث حساس شدن شما نسبت به واکنش های دیگران می شود‌.

عزت نفس واعتماد به نفس
عزت نفس واعتماد به نفس

راه های مقابله بااین عوامل چیست؟؟

در ابتدا باید به این احساس بد پایان دهید.دومین اقدام این است که بدانید افرادی که با شما کنار نمی آیند به این دلیل است که تصوری غیر دوستانه از شما دارند.
هر موقع افکار غلط و منفی سراغتان آمدند این جملات را با خود تکرار کنید:
1-هر کسی ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد.
2-همین تفاوت هاست که دنیا را زیباتر می کند. اگر همه ی آدم ها مثل هم بودند دنیا تکراری و خسته کننده نمی شد؟
3-هیچ کسی نمی تواند از احساس شما با خبر شود.
4-همه ی افراد حس متفاوت بودن،شرم و خجالت را دارند و دائما در حال مبارزه با آن هستند حتی کسانی که فکر می کنید متفاوت نیستند.پس نمی توان از آن چه که در سر دیگران می گذرد اطلاع پیدا کرد.

سعی کنید خودتان باشید!!!

هر کسی ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد.مقایسه کردن خود با دیگران برای عزت نفس سم است! به خصوص اگر خود را با افراد مشهور، بازیگران و… مقایسه کنید.زیرا آن ها ساعات زیادی را در هفته به تغییر چهره ی واقعی خود می پردازند.همه چهره ای متفاوت تر از آن چه که هستند از خود نشان می دهند و همین باعث می شود که فکر کنیم آن ها از ما موفق تر و شادتر هستند.
مجری بودن یا مشهور بودن ربطی به عزت نفس ندارد!!!
سخت ترین کار زمانی است که می خواهید فعالیتی جدید را آغاز کنید.خود انگیزی و انرژی دادن به خود برای همه ی مراحل زندگی مسئله ای بسیار حیاتی است.اگر شما فردی موفق هستید به احتمال زیاد خانواده یا دوستانی مشوق دارید.اما باید به این مسئله توجه کرد که همیشه آن ها نمی توانند در هر مسئله ای شما را تشویق کنند زیرا: هیچ کس از فکر شما خبر ندارد که می خواهید چه چیزی را تغییر دهید مثل افزایش عزت نفس.
پس باید خودتان به خودتان انرژی لازم را بدهید زیرا ما گاهی اوقات در زندگی درگیر مسائل و چالش هایی هستیم که فقط خودمان می توانیم به خودمان انگیزه بدهیم.
کارهایی که نیاز به انگیزه دارند عبارتند از:
1-شروع یک ورزش جدید
2- انجام کارهای خانه
3-خواندن کتاب
4-یادگیری یکی از آلات موسیقی
5-پختن غذا
6-تغییر شیوه ی نگاه ما در مورد همه چیز
شاید انجام این کارها ابتدا خیلی سخت باشد ولی بعد که غرق در انجام آن کار شدید لذت و احساس بسیار خوبی از انجام و نتیجه ی آن می برید.اگر احساس کمبود برانگیختن و خود انگیزی دارید کارهایی که انجام دادید را فهرست کنید و جنبه های منفی را در نظر نگیرید و فقط موفقیت ها را در نظر بگیرید.به طور کلی انگیزش به حس مثبت داشتن و خوش بین بودن مربوط می شود.یک فهرست از افراد منفی که دور و برتان هستند تهیه کنید.اگر خوش بینانه به این موضوع نگاه کنید فهرست شما خالی خواهد بود و این افراد به خاطر یک سری از مسائل و مشکلات منفی نگر هستند و این انرژی منفی آن ها روی شما هم تاثیر می گذارد و انگیزش را از شما می گیرد.
آدم های منفی و سواستفاه گر عزت نفس شما را کاهش می دهند و باید با آن ها مقابله کنید یا در اصطلاح آن ها سر جایشان بنشانید.اگر امکان این کار وجود ندارد باید از افراد مورد اعتمادتان کمک بگیرید و یا از راهبردهای جرات مندانه استفاده کنید

عزت نفس واعتماد به نفس
عزت نفس واعتماد به نفس

راهبردهای جرات مندانه چیست؟

جرات مندی یعنی اینکه « من خودم را قبول دارم و برای خودم ارزش قائل هستم و برای ارتباط گرفتن با شما همانقدر که برای من ارزش قائل هستید شاد و خوشحال هستم.» همچنین من هم برای شما ارزش قائل هستم ولی مرزها و محدودیت هایی را برای حفاظت از خودم تعیین می کنم.
فردی که دارای احساس جرات مندی می باشد دارای ویژگی های زیر است:
احساس خود را به راحتی بیان می کند ( بدون اینکه عصبانی شود.)
برای محافظت از خود مرزهایی را تعیین می کند.
قدرت نه گفتن نسبت به کارهایی که دوست ندارد انجام دهد دارد.
چیزهایی را که از دیگران می خواهد یا نمی خواهد را به راحتی به آن ها می گوید
از دیگران انتقاد می کند و منتظر انتقاد آن ها هم می باشد.
با مردم دوست و صمیمی برخورد می کند.

قدرت نه گفتن جز بسیار مهمی از عزت نفس می باشد.

.بعضی از افراد از اینکه دیگران را مجبور به انجام کاری کنند لذت می برند.به یاد داشته باشید همیشه این شما هستید که تصمیم میگیرید.این نکته را به یاد داشته باشید که پرخاشگری با جرات مندی تفاوت دارد.پرخاشگری به طور کلی یعنی درخواستی که از دیگران داریم را به زور و اجبار از آن ها بخواهیم برایمان انجام دهند.پرخاشگری در مورد آدم هایی صدق می کنند که منفعل هستند!! یعنی اینکه همیشه دوست دارند دیگران به آن ها دستور بدهند و ان ها را به هر طرف که می خواهند بکشند.در مقابل جرا تمندی یعنی اینکه شخص دوست ندارد کسی برایش تصمیم بگیرد و نه خودش برای کسی تصمیم گیری کند.فرد جرات مند برای خودش مرزهایی را مشخص می کند و به راحتی مسئولیت زندگی اش را می پذیرد.و در مواقع ضروری از حقوق دیگران هم دفاع می کند.

عزت نفس واعتماد به نفس
عزت نفس واعتماد به نفس
اشتراک گذاری
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

کجا میری نمیخوای دوره فن بیان مقدماتی با

100%تخفیف

شرکت کنی ؟

فن بیان رایگان
فن بیان رایگان

کجا میری نمیخوای دوره فن بیان مقدماتی با

100%تخفیف

شرکت کنی ؟

فن بیان رایگان
small_c_popup.png

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام فرم را تکمیل کنید