بیش تر از 2 میلیون عیدی ما برای دوره جامع فن بیان

ساعت
دقیقه
ثانیه
تمدید تخفیف
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چگونه فن بیان قوی داشته باشیم

چگونه فن بیان قوی داشته باشیم
فهرست مطالب صفحه

چگونه فن بیان قوی داشته باشیم

چگونه فن بیان قوی داشته باشیم ؟ ، قبل از اینکه با فن بیان آشنا شویم مثال‌هایی را برای شما می‌آورم و خوب توجه کنید چه چیزی باعث ماندگاری این سخنان شده است.

یکی از موجبات مغفرت، نیکو سخن گفتن است. (حضرت محمد (ص))

چگونه خوب صحبت كنيم (قسمت اول)

فن بیان:

واقعاً اگر به سخنرانی امام خمینی زمانی که در حسینیه جماران ارائه شد گوش دهیم می‌بینیم که:

 همه مخاطبین را تحت تأثیر قراردادند، چیزی جز سخن حق نگفتند، یک انقلاب کردند، شاه را از ایران بیرون کرد و در کلامش هیچ‌گونه حرفی که بی‌ادبی باشد، استفاده نکردند.

چقدر در گفتار و کلامشان انگیزه ایجاد کردند و با ارائه همین، سخنرانی‌های مؤثر و پی‌درپی کولاک کردند؛ در تاریخ پرافتخار ایران مؤثر بودند.

 هنوز هم از سخنان ایشان در بسیاری از جاها استفاده می‌شود و بسیار مؤثر عمل می‌کند.

یک الگوی جامع:

در این قسمت بازهم جای دارد تا از قرآن کریم الگوبرداری کنیم:

** در مجموعه آثار، ج 17, استاد شهید مرتضی مطهری چنین بیان می‌کند که:

قرآن دارای دو خصوصیت است:

یکی خصوصیت محتوای مطالب که از آن تعبیر به حقانیت می‌کند و دیگر زیبایی. قرآن نیمی از موفقیت خودش را از این راه دارد که از مقوله زیبایی و هنر است.

قرآن فصاحتی دارد فوق حد بشر و نفوذ خود را مرهون زیبایی‌اش است. (فصاحت و زیبایی سخن، خودش بهترین وسیله است برای اینکه سخن بتواند محتوای خودش را به دیگران برساند.) و خود قرآن کریم به این زیبایی و فصاحت خودش چقدر می‌نازد و چقدر در این زمینه‌ها بحث می‌کند و اصلاً راجع به تأثیر آیات قرآن در خود قرآن چقدر بحث شده است!

فصاحت بیان:

این تأثیر، مربوط به اسلوب قرآن یعنی فصاحت و زیبایی آن است.

قرآن ازنظر بیان و فصاحت، روانی و جاذبه و قدرت تأثیر به‌گونه‌ای ساخته‌شده است که روی دل‌ها این‌چنین اثر می‌گذارد.

فصاحت امیرالمؤمنین علیه‌السلام

موفقیت امیرالمؤمنین در میان مردم، یکی مرهون فصاحت اوست. نهج‌البلاغه که از تألیف آن هزار سال می‌گذرد، یعنی از هنگام به‌صورت کتاب درآمدنش هزار سال می‌گذارد و از انشاء خطبه‌ها حدود هزار و سیصد و پنجاه سال قمری می‌گذرد، چه در قدیم و چه در زمان معاصر مقام عالی خود را حفظ کرده است.

 یک‌وقت استقصا کردم از قدیم و جدید، از همان زمان امیرالمؤمنین تا عصر جدید و امروز، دیدم همه ادبا و فصحای عرب در مقابل کلمات امیرالمؤمنین ازنظر فصاحت و بلاغت خضوع دارند.

فصاحت و زیبایی کلام امام حسین علیه‌السلام

خود اباعبدالله علیه‌السلام در همان گرماگرم کارها از هر وسیله‌ای که ممکن بود برای ابلاغ پیام خودش و برای رساندن پیام اسلام استفاده می‌کرد.

خطابه‌های اباعبدالله از مکه تا کربلا و از ابتدای ورود به کربلا تا شهادت، خطبه‌های فوق‌العاده پر موج و مهیج و احساسی و فوق‌العاده زیبا و فصیح و بلیغ بوده است.

تنها کسی که خطبه‌های او توانسته است با خطبه‌های امیرالمؤمنین رقابت کند، امام حسین است. حتی بعضی گفته‌اند خطبه‌های امام حسین در روز عاشورا برتر از خطبه‌های حضرت امیر است.

وقتی‌که می‌خواهد از مکه بیرون بیاید، ببینید با چه تعبیرات عالی و با چه زیبایی و فصاحتی هدف و مقصود خودش را بیان می‌کند. **

تا اینجا متوجه شدید که فن بیان همان خوب صحبت کردن است که شیوا باشد و زیبا و هرکس فن بیان داشته باشد و بتواند خوب صحبت کند مطمئناً به هدفش می‌رسد و در تحول خودش و مسیر موفقیت گامی بزرگ برداشته است.

تفکر مثبت در بیان:

چگونه فن بیان قوی داشته باشیم ، در فن بیان باید تفکر مثبت داشت و تفکر مثبت باعث امیدواری‌ها و دیدگاهی جدید به زندگی است و زیبایی‌ها را با دیدگاهی جدید بازبینی می‌کنید.

خودت را باور داشته باش و به منفی نگری دیگران هیچ اهمیتی نده و با دیدی باز به زندگی‌ات نگاه کن و به قدرت کلامت ایمان داشته باش که هر چه برآید از کلام تو برآید پس بر کلامت اندیشه کن و آگاهانه گفتارت را با نگرشی جدید بازکن

یک سخنران فن بیان دارد و با فن بیانش بهترین سخنرانی را اجرا می‌کند و با امیدواری و نگرش مثبت بهترین و بیشترین تحولات را در دل مخاطبان خودش ایجاد می‌کند.

صداقت در بیان:

چگونه فن بیان قوی داشته باشیم ، صداقت در بیان یک اصل است و این اصل را باید سرلوحه هر سخنرانی قرار دهیم و به‌راستی احمق‌ها کسانی هستند که فکر می‌کنند خودشان عقل کل هستند و دیگران هیچ‌چیزی نمی‌فهمند و این چیزی جز خیال‌بافی نیست که قصد می‌کنند مردم نفهمند و هیچ‌چیز را نمی‌فهمند اما نمی‌داند که مردم از خودش آگاه‌ترند و سخن دروغش سریع پی می‌برند و رسوا میشود.

مهارت فن بیان را خود را با تمرین‌هایی که گفته میشود بهبود و بخشید و قبل از هر کلامی که به گفتار تبدیل شود در آن کمی بیندیشید و به بهترین شکل با بهترین کلمات گفتار خود را تشکیل دهید و خوب و تأثیرگذار صحبت کنید.

تأثیر کلمات:

چگونه فن بیان قوی داشته باشیم ، کلمات تأثیر زیادی در نقش ما وزندگی ما دارند کلمات باعث در تغییر رفتار ما و حتی زندگی ما می‌شوند و آنچه در کلام ما جاری میشود ریشه در باورهای ما دارد و تماماً در ذهن ماست و ما هر چه را باور داریم که به صورتی در ذهن ما جای گرفته است و تحت هر شرایطی باورهای غلط یا صحیح خودشان را نشان می‌دهند و این ممکن است در یک عصبانیت باشد و یا می‌تواند در اوج یک گرفتاری باشد و یا در اوج یک شادی.

پس برای پیدا کردن باورهایی ذهنی خود می‌توانید در واژه‌های خود یک‌ ذره‌بین بگذارید و با تمام وجود به پیشرفت و بالا بردن سطح خود فکر کنید و در زندگی‌تان به سراغ بهترین کلمات بروید و بهترین زندگی را برای خود انتخاب کنید.

هر پایان یک شروع تازه است.

 

از اینکه نظر خودتونو بیان می کنید ممنونم.

AhmadMoein

دوستون دارم

احمد معین  آذر ۱۳۹۵

موفق باش و راهی باش برای موفقیت دیگران

(همراه موفق)

(www.AhmadMoein.com)

آموزش سخنرانی، فن بیان و مهارت‌های ارتباطی

اشتراک گذاری
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

کجا میری نمیخوای دوره فن بیان مقدماتی با

100%تخفیف

شرکت کنی ؟

فن بیان رایگان
فن بیان رایگان

کجا میری نمیخوای دوره فن بیان مقدماتی با

100%تخفیف

شرکت کنی ؟

فن بیان رایگان
small_c_popup.png

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام فرم را تکمیل کنید